Nimimerkki kysymys kyseli kommenteissa seuraavaa: Millä tavalla teillä hoidetaan/aiotaan hoitaa tuo lasten kasvatus? Tietävätkö omat lapsenne tilanteen? Miten he sen ottavat? Miten sitten, kun teille tulee uusi lapsi, ja hänellä onkin eri isä? Tästä kertova teksti kiinnostaisi meikäläistä. :)

 

Miten meillä hoidetaan/aiotaan hoitaa lasten kasvatus?

Koska Murulla ei ole omia lapsia, eikä juurikaan kokemusta muista lapsista, tällä hetkellä tilanne menee hyvin pitkälle minun ja Aviomiehen säännöillä. Ei olla näistä juurikaan puhuttu, mutta uskoisin Murun ajattelevan näistä hyvin samalla tavalla. Hän mm. pitää minua todella hyvänä äitinä, joten en kai minä ole kasvatusasioissa voinut ihan pieleen tehdä.

Jatkossa tietysti minun ja Murun yhteinen lapsi voi mutkistaa asioita ja se, että Muru saa varmuutta olla lasten kanssa ja olla myös omaa mieltä siitä, että mikä toimintamalli on hyvä. Me kuitenkin hoidamme nämä tilanteet niin kuin kahdenkin ihmisen suhteessa - puhutaan siitä, että mitkä ovat säännöt. Minä olen aika tarkka siitä, että vanhemmilla (joita nyt sitten tässä tapauksessa on kolme) pitäisi olla yhteiset linjat ainakin isoimmissa asioissa, ettei turhaan hämmennetä lapsia. Muru itseasiassa tässä yhtenä hetkenä sanoi pohtineensa, että pitäisi puhua näistä jutuista, jotta hän ei sitten mokaa turhaan. Vaan varmasti niitä tilanteita tulee, jossa asioita pitää selvitellä ja sopia uudelleen.

Lapsista vanhimmalle olen puhunut siitä, että rakastan molempia miehiä. Hän suhtautui hyvin luontevasti asiaan muuten, mutta oli huolissaan, että rakastanhan "isiä" enemmän. Kahdelle muulle ei varsinaisesti ole vielä puhuttu (joskaan en tiedä mitä tytöt ovat puhuneet keskenään), mutta kyllähän nuo näkevät, että minä halailen ja pussailen molempia ja että minä ja miehet nukumme yhdessä. Heinäkuun aikana tulee varmaan puheeksi se, että josko Muru muuttaisi meille. Tähän mennessä en ole lapsille halunnut lähteä puhumaan ihan siksi, että kaikki lapset rakastavat Murua kovin ja en halua valtavaa pettymystä, jos tämä ei nyt sitten toimi/onnistukaan.

Yksi asia, joka minua lasten asioissa rassaa, on salailu. Se, että olen itse perheestä, jossa oli Se Yksi Asia, josta ei saanut puhua ja jota piti piilotella - äidin alkoholismi. Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa olisi varmasti lasten kannalta parempi, jos he eivät kaikille kailottaisi, että meidän äitipä rakastaa kahta miestä ja nukkuu molempien kanssa. En haluaisi sanoa lapsille, että älkää puhuko, mutta toisaalta pitäisi pystyä suojelemaan lapsia.

Uusi lapsi, jolla on eri isä. Niin. Sinällään uskon, että lapsille tämä on melko yksinkertaista. Tietyllä tapaa toivoisin, että tulevaisuudessa meillä olisi enemmänkin kuviona se, että kaikilla neljällä lapsella on kaksi isää, mutta aika näyttää. Sitten vaan on tosiaan tämä muiden ihmisten suhtautuminen, kun lapset kertovat, että isipä ei olekaan Loitsun isi. Tällä hetkellä minulla ainakin olisi ajatuksena, että Loitsu tulee saamaan Murun sukunimen ja sillä tavoin poikkeaa sitten joukosta.